Pusseopp skole, Stor vegg dekor, skoledekor, storformat

Malakoff Skole

Skoledekor med mening

Pusseopp skole: Skolevegger på Malakoff videregående skole bestod av endeløse, kjedelige korridorer. Et fint samarbeid med skoleelever og PS Press la grunnlaget for en løsning som gjennomgående har blitt godt mottatt på skolen. Lærere og elever hadde et godt samarbeid i utvelgelsen av bildene fra skolens egen bildebank. Dette har gitt et resultat de helt klart er stolte av.

Etter litt press måtte rektor Sigrid Sandvand medgi at hun hadde kommet opp med ideen. Ideen var at noe kunne gjøres med de nakne skoleveggene. I samråd med et utvidet elevråd og en del lærere ble det laget et prosjekt. med mandat til å pusse opp skole lokaler litt hyggeligere.

Skolevegger med egne bilder

I samarbeid med PS Press gikk de gjennom skolens bildebank sammen. Det ble plukket ut mange bilder som kunne passe på skoleveggene. Det ble foretatt en utvelgelsesprosess hvor det også ble søkt etter ord, setninger og ordtak. Dette ville være verdiskapende i kombinasjon med bildene, men det var ingen enkel jobb. Etter mange dager og timer med tanker og lærerike diskusjoner, kunne de presentere det resultatet vi ser på veggene i dag.

Skoledekor

Vi måtte finne en løsninger på bildebehandlingen og få utskrifter som kunne brukes på så store vegger. Derfor besluttet skolen seg for å kontakte PS Press/Skoledekor.no i Moss. De anses som distriktets eksperter på denne type skoledekor. De har kreative designere, maskiner og utstyr som kan håndtere slike store formater. Den kreative avdelingen i PS Press tok utfordringen «på strak arm». Det tok ikke lang tid før de første eksemplarene var klare til montering. Disse ble godkjent av skolen – og prosessen var i gang.

Positiv tankestyring

Poenget med alle verdiutrykkene i form av skoledekor er for å presisere skolens verdigrunnlag. Samtidig får tankene over i en positiv retning. Vi får håpe at dette kan pense noens negative tanker over i en positiv retning. Da har vi virkelig fått lønn for strevet, sier elev Ida Jansen tankefult. Hun er elevrådsleder og har deltatt i prosessen rundt dette prosjektet. Et morsomt og lærerikt prosjekt, forteller hun. Hun trekker raskt frem alle de andre som daglig har kommet med nye idéer. Også forslag til ord som gir gode verdiretninger, som kunne dekorere skoleveggene på Malakoff skole.

Pusseopp skole

Jeg må si meg meget fornøyd med pusse opp skole, sier rektor Sigrid Sandvand. Hun legger til at samarbeidet med de kreative designerne hos PS Press virkelig har gitt resultater skolen kan si seg meget fornøyd med.

Bildene på skolevegene gir mening, og ordenes forsterkede verdi henger nå på veggene rundt om på skolens område. Vi anbefaler alle som er brukere av skolen, eller om dere er der på besøk, om å ta en ekstra titt på bildene og la ordenes mening synke inn.

PS Press (skoledekor.no) takker for et positivt og lærerikt oppdrag, og håper resultatet kan være til glede for skolen elever og ansatte i mange år fremover.

Marius eller Jørgen vil svare deg på dine spørsmål og veilede deg gjennom prosjektet.
store plakater, veggposter, corridor dekor
skoledekor vegg, englevinger vegg

PRIDEVEGG

pusseopp skole, Pride vegg, skoledekor

Elevrådet på Malakoff videregående skole og den kreative avdeling hos PS Press samarbeidet om illustrasjoner som pusseopp skole og spre glede i korridorene. Ett av målene med disse illustrasjonene/tegningene var at det skulle være naturlige fotomotiver rettet mot sosiale medier. Dette for å skape positivitet også utenfor skolen.

KORRIDOR-DEKOR

pusseopp skole, dekor gang, korridor med store bilder, skoledekor

De enorme lange skolevegene har fått motiv som er relatert til linjefag som holder til i korridoren. Motivene er ca 250 cm høye og fra 2 til 6 meter bredde. Bildene er innholdet grafiske elementer og positive ord som elevene selv har valgt ut. Korridorene på Malakoff skole har en farge kode, noe som går igjen i veggdekoren.

VEGGDEKOR

pusseopp skole, Wall sticker, skoledekor, murvegg folie

Flere steder på Malakoff videregående skole er dekorert med bilder/illustrasjoner som inneholder et ordtak eller dikt. Dette er for å «krydre» skoledagen med positivitet. Elevene mener selv at dette har en positiv innvirkning på skolemiljøet.